Składniki gry wideo
Platforma
Gry wideo wymagają do działania platformy, określonej kombinacji komponentów elektronicznych lub sprzętu komputerowego i odpowiedniego oprogramowania . [24] Powszechnie używany jest również termin „system”. Gry są zwykle przeznaczone do grania na jednej lub ograniczonej liczbie platform, a wyłączność na platformę jest wykorzystywana jako przewaga konkurencyjna na rynku gier wideo. [25] Jednakże gry mogą być tworzone na inne platformy niż zamierzone, które określa się jako porty; mogą to być również remastery - w których większość kodu źródłowego oryginalnej gry jest ponownie wykorzystywana, podczas gdy zasoby graficzne, modele i poziomy gry są aktualizowane pod kątem nowoczesnych systemów - i przeróbki, w których oprócz ulepszeń zasobów, znaczna przeróbka oryginalnej gry i prawdopodobnie z wykonywane jest zadrapanie
Poniższa lista nie jest wyczerpująca i nie obejmuje innych urządzeń elektronicznych umożliwiających odtwarzanie gier wideo, takich jak urządzenia PDA i kalkulatory graficzne .
Gra komputerowa
Większość gier komputerowych to gry komputerowe, czyli gry , w których gracz wchodzi w interakcję z komputerem osobistym (PC) podłączonym do monitora wideo . [27] Komputery osobiste nie są dedykowanymi platformami do gier, więc mogą występować różnice w uruchamianiu tej samej gry na innym sprzęcie. Ponadto otwartość umożliwia programistom pewne funkcje, takie jak obniżony koszt oprogramowania, [28] zwiększona elastyczność, zwiększona innowacyjność, emulacja, tworzenie modyfikacji lub modów , otwarty hosting gier online (w którym osoba gra w grę wideo z osobami, które są w inne gospodarstwo domowe) i inne. Komputer do gierto komputer stacjonarny lub laptop przeznaczony specjalnie do gier, zazwyczaj wykorzystujący wysokowydajne i drogie komponenty. Oprócz gier na komputerze osobistym istnieją również gry działające na komputerach typu mainframe i innych podobnie współdzielonych systemach, w których użytkownicy logują się zdalnie w celu korzystania z komputera.
Konsola domowa
W grę konsolową gra się na konsoli domowej, wyspecjalizowanym urządzeniu elektronicznym, które łączy się ze zwykłym telewizorem lub monitorem wideo kompozytowego . Konsole domowe są specjalnie zaprojektowane do grania w gry przy użyciu dedykowanego środowiska sprzętowego, dając programistom konkretny cel sprzętowy do rozwoju i pewność, jakie funkcje będą dostępne, co upraszcza tworzenie gier w porównaniu z tworzeniem gier na komputery PC. Zwykle konsole uruchamiają tylko gry opracowane dla niego lub gry z innej platformy stworzone przez tę samą firmę, ale nigdy gry opracowane przez jej bezpośredniego konkurenta, nawet jeśli ta sama gra jest dostępna na różnych platformach. Często jest dostarczany z określonym kontrolerem do gier . Główne platformy konsolowe to Xbox ,PlayStation i Nintendo .
Konsola ręczna
Podręczne urządzenia do gier to mały, samowystarczalny urządzeniem elektronicznym, który jest przenośny i może odbywać się w ręce użytkownika. Zawiera konsolę, mały ekran, głośniki i przyciski, joystick lub inne kontrolery gier w jednym urządzeniu. Podobnie jak konsole, urządzenia przenośne są dedykowanymi platformami i mają prawie te same cechy. Sprzęt kieszonkowy jest zwykle mniej wydajny niż komputer PC lub konsola. Niektóre gry przenośne z późnych lat 70. i wczesnych 80. mogły obsługiwać tylko jedną grę. W latach 90. i 2000. wiele gier na urządzenia przenośne korzystało z kartridży, dzięki czemu można je było używać do grania w wiele różnych gier. Konsola podręczna osłabła w 2010 roku, ponieważ gry na urządzeniach mobilnych stały się bardziej dominującym czynnikiem.
Gra zręcznościowa
Gra zręcznościowa ogólnie odnosi się do gry rozgrywanej na jeszcze bardziej wyspecjalizowanym urządzeniu elektronicznym, które jest zwykle zaprojektowane do grania tylko w jedną grę i jest zamknięte w specjalnej, dużej szafce na monety, która ma jedną wbudowaną konsolę, kontrolery (joystick , przyciski itp.), ekran CRToraz wzmacniacz audio i głośniki. Gry zręcznościowe często mają jasno pomalowane logo i obrazy związane z tematem gry. Podczas gdy większość gier arkadowych jest umieszczona w pionowej szafce, przed którą użytkownik zwykle stoi, aby grać, niektóre gry zręcznościowe wykorzystują podejście stołowe, w którym ekran wyświetlacza jest umieszczony w szafce w stylu stołu z przezroczystym blatem . W grach stołowych użytkownicy zazwyczaj siedzą, aby grać. W latach 90. i 2000. niektóre gry zręcznościowe oferowały graczom wybór wielu gier. W latach 80-tych automaty do gier były biznesem, w którym gracze mogli korzystać z wielu gier zręcznościowych. W 2010 roku jest znacznie mniej salonów gier wideo, ale niektóre kina i rodzinne centra rozrywki nadal je mają.
Gra przeglądarkowa
Gra przeglądarkowa bierze zalety standaryzacji technologii dla funkcjonalności przeglądarek internetowych na wielu urządzeniach świadczących wieloplatformowe środowisko. Te gry można zidentyfikować na podstawie wyświetlanej witryny internetowej, na przykład w przypadku gier Miniclip . Inne są nazywane na podstawie platformy programistycznej używanej do ich tworzenia, takiej jak gry Java i Flash .
Gra mobilna
Wraz z wprowadzeniem smartfonów i tabletów znormalizowanych w systemach operacyjnych iOS i Android , gry mobilne stały się znaczącą platformą. Gry te mogą wykorzystywać unikalne funkcje urządzeń mobilnych, które nie są obecne na innych platformach, takie jak akcelerometry , informacje o globalnym położeniu i urządzenia z kamerami, aby wspierać rozgrywkę w rzeczywistości rozszerzonej .
Gry w chmurze
Gry w chmurze wymagają minimalnego urządzenia sprzętowego, takiego jak podstawowy komputer, konsola, laptop, telefon komórkowy lub nawet dedykowane urządzenie sprzętowe podłączone do wyświetlacza z dobrą łącznością internetową, która łączy się z systemami sprzętowymi dostawcy gier w chmurze. Gra jest obliczana i renderowana na zdalnym sprzęcie przy użyciu szeregu metod predykcyjnych w celu zmniejszenia opóźnienia sieci między wejściem i wyjściem gracza na urządzeniu wyświetlającym. Na przykład platformy Xbox Cloud Gaming i PlayStation Now używają dedykowanego, niestandardowego sprzętu serwerowego w centrach przetwarzania w chmurze
Wirtualna rzeczywistość
Gry w rzeczywistości wirtualnej (VR) zazwyczaj wymagają od graczy korzystania ze specjalnego urządzenia montowanego na głowie, które zapewnia stereoskopowe ekrany i śledzenie ruchu, aby zanurzyć gracza w środowisku wirtualnym, które reaguje na ruchy głowy. Niektóre systemy VR zawierają jednostki sterujące dla rąk gracza, aby zapewnić bezpośredni sposób interakcji z wirtualnym światem. Systemy VR zazwyczaj wymagają oddzielnego komputera, konsoli lub innego urządzenia przetwarzającego, które łączy się z głowicą.
Współzawodnictwo
Emulator pozwala gier z konsoli lub w inny sposób innym systemie mają być uruchamiane w danym typie maszyny wirtualnej na nowoczesnym systemie, symulując sprzętu oryginału i pozwala stare gry mają być odtwarzane. Podczas gdy same emulatory zostały uznane za legalne w orzecznictwie Stanów Zjednoczonych, akt pozyskania oprogramowania do gry, którego ktoś jeszcze nie posiada, może naruszać prawa autorskie. Istnieją jednak oficjalne wydania emulowanego oprogramowania od producentów gier, takich jak Nintendo z ofertą konsoli wirtualnej lub Nintendo Switch Online .
Kompatybilność wsteczna
Kompatybilność wsteczna ma podobny charakter do emulacji, ponieważ starsze gry można odtwarzać na nowszych platformach, ale zazwyczaj bezpośrednio za pomocą sprzętu i oprogramowania wbudowanego na platformie. Na przykład PlayStation 2 jest w stanie grać w oryginalne gry PlayStation po prostu poprzez włożenie oryginalnego nośnika gry do nowszej konsoli, podczas gdy Wii Nintendo może również odtwarzać tytuły Nintendo GameCube w ten sam sposób.
Media do gier
Wczesne gry zręcznościowe, konsole domowe i gry przenośne były dedykowanymi jednostkami sprzętowymi z logiką gry wbudowaną w elektroniczne komponenty sprzętu. Od tego czasu większość platform gier wideo umożliwia korzystanie z wielu gier rozpowszechnianych na różnych typach nośników lub formatach. Formaty fizyczne obejmują kasety ROM , nośniki magnetyczne, w tym nośniki danych na taśmie magnetycznej i dyskietki , formaty nośników optycznych , w tym CD-ROM i DVD , oraz karty pamięci flash . Ponadto dystrybucja cyfrowa przez Internet lub inne metody komunikacji, a także gry w chmurzewyeliminować potrzebę stosowania jakichkolwiek fizycznych nośników. W niektórych przypadkach nośnik służy jako bezpośrednia pamięć tylko do odczytu dla gry lub może być formą nośnika instalacyjnego używanego do zapisywania głównych zasobów w lokalnej pamięci platformy gracza w celu szybszego ładowania i późniejszych aktualizacji.
Gry można rozszerzyć o nową zawartość i poprawki oprogramowania za pomocą pakietów rozszerzeń, które są zwykle dostępne jako nośniki fizyczne, lub jako zawartość do pobrania, która jest nominalnie dostępna w dystrybucji cyfrowej. Mogą one być oferowane bezpłatnie lub można je wykorzystać do zarabiania na grze po jej pierwszym wydaniu. Kilka gier oferuje graczom możliwość tworzenia treści tworzonych przez użytkowników, aby mogli się nimi dzielić z innymi. Inne gry, głównie te na komputery osobiste, można rozszerzyć o modyfikacje lub modyfikacje stworzone przez użytkowników, które zmieniają lub dodają do gry; te często są nieoficjalne i zostały opracowane przez graczy z inżynierii odwrotnejgry, ale inne gry zapewniają oficjalne wsparcie dla modyfikacji gry.
Urządzenie wejściowe
Gra wideo może wykorzystywać kilka typów urządzeń wejściowych do tłumaczenia działań człowieka na grę. Najczęściej używane są kontrolery do gier, takie jak gamepady i joysticki, w przypadku większości konsol oraz jako akcesoria do systemów komputerów osobistych wraz z klawiaturą i myszą. Typowe elementy sterujące w najnowszych kontrolerach obejmują przyciski twarzy, spusty na ramionach, drążki analogowe i pady kierunkowe („pady kierunkowe”) . Podobne zestawy sterujące są wbudowane w konsole podręczne i szafki arkadowe. Nowsze ulepszenia technologiczne wprowadziły dodatkowe technologie do kontrolera lub platformy do gier, takie jak ekrany dotykowe i wykrywanie ruchuczujniki, które dają więcej opcji interakcji gracza z grą. Specjalistyczne kontrolery mogą być używane w niektórych gatunkach gier, takich jak kierownice wyścigowe , lekkie pistolety i podkładki taneczne . Kamery cyfrowe i wykrywanie ruchu mogą rejestrować ruchy gracza jako dane wejściowe do gry, co w niektórych przypadkach może skutecznie wyeliminować kontrolę, podczas gdy w innych systemach, takich jak rzeczywistość wirtualna, są używane do zwiększenia zanurzenia się w grze.
Wyświetlacz i wyjście
Z definicji wszystkie gry wideo są przeznaczone do wyświetlania grafiki na zewnętrznym wyświetlaczu wideo, takim jak telewizory kineskopowe , nowsze telewizory z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi (LCD) i wbudowane ekrany, projektory lub monitory komputerowe , w zależności od typu platformie, na której toczy się gra. Funkcje takie jak głębia kolorów , częstotliwość odświeżania , liczba klatek na sekundę i rozdzielczość ekranu są połączeniem ograniczeń platformy gry i urządzenia wyświetlającego oraz wydajności programu samej gry. Wydajność gry może obejmować stałe wyświetlacze z elementami LED lub LCD, gry tekstowe , dwuwymiarowei trójwymiarowe grafiki i Augmented Reality wyświetlacze.
Grafice gry często towarzyszy dźwięk wytwarzany przez wewnętrzne głośniki na platformie gry lub głośniki zewnętrzne podłączone do platformy, zgodnie z zaleceniami oprogramowania gry. Często obejmuje to efekty dźwiękowe związane z działaniami gracza, aby zapewnić sprzężenie zwrotne dźwiękowe, a także podkład muzyczny do gry.
Niektóre platformy obsługują dodatkową mechanikę sprzężenia zwrotnego dla gracza, z której może skorzystać gra. Jest to najczęściej technologia dotykowa wbudowana w kontroler gier, na przykład trzęsienie kontrolera w dłoniach gracza, aby zasymulować trzęsienie ziemi występujące w grze.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL